Betydningen av stressregulering i form av oppmerksomt nærvær (Mindfulness)

I terapi kan et mål være å finne tilbake til egen styrke. Hvis vi kan lære å akseptere oss selv sånn vi er, slutter vi å forstrekke oss i feil retninger som gir gnagsår og tapper oss for krefter. 

Ofte vil det være nyttig å studere hva som karakteriserer vår fungering når vi stresser både fysisk eller mentalt, og hvordan vi kan nedregulere stresset på mer effektive måter.

Jeg lærer bort en del teknikker for oppmerksomt nærvær (mindfulness) som jeg finner at mange har stor nytte av, særlig ved tilstander der man plages av uro i kroppen, dårlig søvn, depresjon og negative tanker, tankespinn, tankekjør, grubling og bekymring. Vi kan ty til disse teknikkene for å gjøre oss bedre i stand til å bli kvitt de psykiske hindringer som står i veien for å handle i tråd med våre verdier og det vi står for.

Poenget er å erfare en annen måte å løse problemer enn ved 1) å stikke hodet i sanden, eller 2) lene oss til stressende analyser som ikke hjelper oss videre. Ofte lener vi oss til grubling fordi vi ikke vet hva alternativet skulle være for å løse problemer. For å finne den roen vi vil ha, må vi finne den like utenfor oss selv i livet, gå til her-og-nå opplevelsen, i kroppen, pusten, til det sanselige som pågår i øyeblikkene like rundt oss. Vi kan lære oss å kun observere ubehaget, uvissheten, uroen, uten at det tar makten fra oss. Vi kan i stedet forholde oss med aksept til det som faktisk er, ikke dømmende, men med nysgjerrighet og med kjærlighet til oss selv i stedet for forakt. Oppmerksomt nærvær er uten forventning, vi oppnår en nullstilling som åpner opp for nye ideer, nyheter og nyanser vi ikke får øye på under stress. Dette er noe man kan øve seg opp til og lære over en periode, og jeg vil lære deg hvordan med noen øvelser og eksempler slik at du kan skjønne vitsen og merke forskjellen.

 

     

 

 

Henvendelse på mail:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
eller sms: 92635839

© Kopirett. Psykolog Lena Hole