Coherence Therapy

Hilma af Klimt, svensk kunster (1862-1944)

I Coherence terapi metoden utforskes emosjonelt fastlåste spor som leder til symptomer. Det er en type korttidsterapi hvor flere kjente innfallsvinkler brukes, men er satt sammen på en ny måte basert på prinsipper for hukommelse vist i nevropsykologisk forskning over tid.

Metoden er beskrevet av dens grunnleggere i følgende bok:

Unlocking The Emotional Brain - Eliminating symptoms at their roots using memory reconsolidation av Bruce Ecker, Laurel Hulley og Robin Ticic (2012).

Fremgangsmåtene i Coherence terapi er erfaringsbaserte og det legges vekt på å erfare følelser for at endring skal kunne skje. Det er i metoden et tydelig tilknytningsbasert fokus (nære relasjoner) og eksistensialistisk i sin utdypning av symptomers mening. Metoden er konstruktivistisk i det å skape nye rammer for løsning.

Symptomets mening utforskes ved å se reaksjonene i sammenheng med overlevelse og mestring av tidligere vonde emosjonelle erfaringer. Disse mestringsmåtene som en gang var adaptive og helt nødvendige for å overleve, er blitt fastlåste og med tiden utdaterte uten at det merkes. Hangups i utdaterte mestringsmåter kan i nåtid sies å ha blitt det som utgjør selve problemet og skaper symptomene. Når man går tilbake til fortid og erfarer og ser hva symptomets står i sammenheng til, vil det gi hjernen det riktige sammenligningsgrunnlag til å låse opp symptomet i nåtid.

Selve teorigrunnlaget for metoden er nevrobiologiforskning på minne rekonsolidering og spesielt den del av forskningen som belyser endring av emosjonelle lærdommer. Når forskningen blir forsøkt overført til terapisammenheng er det blitt laget en prosedyre for emosjonelle endringsprosesser som kalles det Therapeutic Memory Reconsolidation. Er metoden riktig tilrettelagt, kan det skapes en endring som får symptomer til å forsvinne på varig basis.

Prosedyren i Coherence terapi er slik at den bringer symptomets mening inn en ny ramme som gjør det mulig å se gamle erfaringer på en helt ny måte som muliggjør en frigjøring fra problemet.

Jeg bruker prosedyren i Coherence Therapy alene eller som et tillegg til andre metoder for å optimalisere behandlingseffekter.

Les mer her: http://coherencetherapy.org

Video med Bruce Ecker: https://youtu.be/W_Iu6w7na8k

Henvendelse på mail:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
eller sms: 92635839