Coherence Therapy

Hilma af Klimt, svensk kunster (1862-1944)

I Coherence terapi metoden utforskes emosjonelt fastlåste spor som leder til symptomer. Det er en terapiprosedyre hvor flere kjente innfallsvinkler brukes, men er satt sammen på en ny måte basert på prinsipper for hukommelse vist i nevropsykologisk forskning over tid.

Metoden er beskrevet av dens grunnleggere i følgende bok:

Unlocking The Emotional Brain - Eliminating symptoms at their roots using memory reconsolidation av Bruce Ecker, Laurel Hulley og Robin Ticic (2012).

Symptomets mening utforskes ved å se reaksjonene i sammenheng med overlevelse og mestring av tidligere vonde emosjonelle erfaringer. Disse mestringsmåtene som en gang var adaptive og helt nødvendige for å overleve, er blitt fastlåste og med tiden utdaterte uten at det merkes. Hangups i utdaterte mestringsmåter kan i nåtid sies å ha blitt det som utgjør selve problemet og skaper symptomene. Når man går tilbake til fortid og erfarer emosjonelt og ser hva symptomets står i sammenheng til, vil det gi hjernen det riktige sammenligningsgrunnlag til å låse opp symptomet og den gamle mestringsmåten i nåtid.

Selve teorigrunnlaget for metoden er basert på en grundig oppsummering av nevrobiologiforskning som belyser hvordan endring av vår oppfatning av emosjonelle lærdommer antas å skje. Når dette som kunnskap blir forsøkt overført til terapisammenheng er det blitt laget en prosedyre for emosjonelle endringsprosesser som kalles Therapeutic Memory Reconsolidation. Rekonsolidering betyr at minner blir lagret på nytt med ny erfaring. Det er når nye relevante erfaringer er overbevisende emosjonelt og oppleves å stå i et direkte motsetningsforhold til de gamle erfaringenes relevans at denne endringen blir mulig. Er metoden riktig tilrettelagt, kan det skapes en endring som får symptomer til å forsvinne på varig basis fordi man forstår på et nytt emosjonelt nivå at lærdommer ikke lenger er relevante i dagens situasjon.

Prosedyren i Coherence terapi er slik at den bringer symptomets mening inn en ny ramme som gjør det mulig å se gamle erfaringer på en helt ny måte som muliggjør en frigjøring fra problemet.

Prosedyren i Coherence Therapy brukes gjerne alene eller som et tillegg for å optimalisere behandlingseffekter ved andre metoder.

Les mer her: http://coherencetherapy.org

Video med Bruce Ecker: https://youtu.be/W_Iu6w7na8k

Henvendelse på mail:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
eller sms: 92635839

Adresse: Kirkeveien 64A, 0364 OSLO